מקום טוב יותר

betterblace

איש אחד הולך אל הרופא ואומר לו: "דר' כואב לי בכל מיני מקומות". עונה לו הרופא: "אז אל תלך אל המקומות האלה".

שי אגסי, בניגוד לעצת הרופא המתחכם, הלך למקום הכואב. נכנס בבעיית הטווח של המכונית החשמלית ראש בראש. ועכשיו החזון, גוסס, מונשם, על סף המעבר למקום שכולו טוב או במילים אחרות למקום טוב יותר.

אז מה השתבש? האם המכונית לא סיפקה את הסחורה? אם יורשה לי להמר, הלקוחות דווקא די מרוצים. הטכנולוגיה לא עמדה במבחן המציאות כפי שחזה מר חרל"פ? המכוניות נוסעות, הכל בסדר. ואולי הטעינה המהירה נושפת בעורפה, כפי שטען מנכ"ל רנו. אבל תשתית של טעינה מהירה, לא צריך לפרוס? ולא צריך לממן את עלות הפריסה מעלות החשמל אשר עומדת על כ 1.2 ש"ח לטעינה? הרי גם כאן יקומו אלה שחושבים שדופקים אותם תמיד ויצקצקו שהחשמל בביתם זול יותר. וגם על מכונית תא הדלק, ההונדה קלריטי, שמעתי. גם שם יש אתגרים לא פשוטים.

אם תשאלו אותי. הבעיה של בטרפלייס אינה שיווקית, טכנולוגית וגם לא סתם מזל רע. הם פשוט כשלו בכל האספקטים של ניהול סיכונים. הרי כאיש תוכנה בעברו שי אגסי אמור היה לדעת שהתוכנה לא יוצאת מושלמת בגרסתה הראשונה. יש מחזור של פיתוח, הוצאת גרסה, תיקונים, ועוד גרסה.

משום מה בחרו בבטרפלייס להשלים (או כמעט להשלים) את התשתית עוד בטרם נמכרה המכונית הראשונה. הם פשוט לא פיזרו את הסיכון. יכלו לבצע ניסוי מוגבל.

השאיפה לפרוס תשתית כה רחבה, עוד בטרם החלה מכירה מסיבית, בלעה את כל הכסף. או כפי שאני נוהג לומר במקרים כגון אלו, האסטרטגיה בה בחרה בטרפלייס אינה יציבה אבולוציונית. הרי לו היו עומדים ביעד המכירות, היה נוצר עומס בחלק מן התחנות והיה צורך לפרוס תחנות נוספות, בעוד במקומות דלילים באוכלוסיה, ההשקעה בתחנת ההחלפה לא הייתה מצדיקה את עצמה. ויש לזכור, השאיפה הייתה לפרוס רשת תחנות החלפה בכל העולם. לזה, הכמעט מליארד לא היו מספיקים בלאו הכי.

better_change

תחנת החלפת סוללה: פאר היצירה נוסח גרמניה (SAP) בסטרטאפ ישראלי קטן
הכסף נשפך כמו מים

הבעיה של המפרק הזמני הרבה יותר קלה לפתרון מן הבעיה של שרשרת המנהלים המתחלפים שקדמו לו. הוא לא צריך לשבור את הראש כיצד להשיב יותר מ800 מליון שקל למשקיעים. הוא רק צריך להשיב כמה עשרות מליונים לנושים. הכסף שבוזבז על תחנות ההחלפה כבר בוזבז. מלאי המכוניות והסוללות כבר יוצר (מה יצא לרנו מן הסוללות ללא התחנות ותשתית הטעינה?)

אין לי ספק שע"י ביצוע התאמות לחזון, התאמת רשת הטעינה לדגמים של יצרנים נוספים. וכמובן תוכנית הבראה מקיפה ומציאותית. ניתן יהיה להביא את החברה אל נקודת איזון.

משקיע נבון שידע להוביל את המהלך, יעשה עסקה טובה. יקבל תשתית שעלות הקמתה מאות מליונים במחיר מציאה. וכן דריסת רגל בשוק המתפתח של העתיד.

מילה אחרונה על דברי מנכ"ל רנו, אשר הספיד את טכנולוגית ההחלפה בטרם עת (הקדים בשבוע ליתר דיוק). המכונית החשמלית, הפלואנס, מעשה ידייך היא לא מכונית העתיד. הטכנולוגיה החשמלית קיימת שנים. פתרון הסוללה המתחלפת הנו אילוץ זמני (איך חשבתם להחזיר את ההשקעה? שי)   צרכי השלדה של מכונית חשמלית, אשר אינה נושאת מנוע וגיר שונים מן הצרכים של מכונית רגילה. יכולתם לתכננן שילדה יותר קלה, יותר מתאימה ולהוסיף כמה קילומטרים למשוואה.

השאר תגובה