קפה שחור

קפה שחור

התחייבות למחיר הנמוך ביותר

המוטו של חנות קרייזי אדי: "לא תמצאו מחירים יותר נמוכים מהמחירים שלנו, באחריות. המחירים שלנו לא שפויים". ניומרק אנד לואיס בתגובה: "אחריות למחיר הנמוך ביותר לכל החיים, אם לאחר הקנייה תמצאו מחיר נמוך יותר, יוחזר לכם פעמיים ההפרש".
(תורת המשחקים, דיקסיט וניילבאף, עמ 136)

על פי תורת המשחקים, תחרות אגרסיבית מעיין זו תוביל דווקא לעליית מחירים. כיצד?
נניח שניומרק מוכר קפה ב5 שקלים ואדי ב6, כדאי לי לקנות אצל ניומרק, ברור.
כעת נניח שאדי מוכר קפה ב 5 שקלים , וניומרק ב6. כעת כדאי לי לקנות קפה בניומרק ולקבל החזר של 2 שקלים. לכן לאדי לא נותר אלא להעלות את המחיר ל 6 שקלים. תחרות מאין זו נחשבת ל"קרטל סמוי" ועל כן נאסרה  בארה"ב. 

הפוך

כבר שבוע שהארץ רועשת ורוגשת, רשת קופיקס (בינתיים סניף אחד) מציעה לנו קפה בחמישה שקלים והתקשורת צהלה. המר"ן לא יכל לבחור מועד גרוע יותר להסתלק מאיתנו, 800 אלף בלבד השתתפו בלוויה, והיתר, בתור לקופיקס.

"אנו יכולים לעמוד במחיר הנמוך מכיוון שחיסלנו את פערי התיווך של המודל הזכייני", אמרה מנהלת השיווק. "דרושים לנו זכיינים" הוסיפה לאחר שני משפטים.

בכל מה שנוגע לקפה, אני די אדיש. ישיבה בבית קפה היא סוג של בילוי, זה משהו שאני יכול ליהנות ממנו וגם לוותר עליו לחלוטין אם יקר לי. אבל התהליך שעובר על החברה הישראלית מדאיג אותי מאוד. תחרות ושוק משוכלל הם אבני היסוד של השיטה הקפיטליסטית. בשוק כזה המחירים אמורים להתייצב באזור הסביר, המנגנונים שאמורים לגרום לכך הם תחרות הוגנת ומשוב שלילי. כשהמחיר יקר, קונים פחות והמחיר יורד ומתייצב. כניסת שחקן כה אגרסיבי לשוק יכולה להחשב כצעד מונופוליסטי. להזכירכם לא מדובר בשחקן חדש, מדובר באיש עסקים ותיק, עתיר ממון, שבא עם אג'נדה ברורה, לכסח למתחרים את הצורה. והמתחרים הם כמובן הרשתות ארומה, רולדין, ועוד. אבל גם הזכיינים שלהם (עסקים קטנים), הקניונים, המלצרים שעובדים אצלם והספקים שלהם. באופן תאורטי אחרי שיגרמו להם הפסדים כבדים, יוכל אבי כץ להשתלט עליהם ולהפוך למונופול בעצמו.

כמובן, אולי אני טועה, ואולי המחיר של 5 שקלים הוא המחיר הנכון לקפה. וכמובן שמדובר במהלך גאוני, חשבו על הפרסום חינם שהוא מקבל בכל המדיות האפשריות(גם ממני). עד כדי כך שרני רהב בכבודו הצטרף למייחצנים את קופיקס בחינם על חשבון רולדין. אבל הייתי רוצה לחיות במדינה בה יכולים לקום עסקים ולשגשג גם מבלי לרוצץ את גולגלתם של המתחרים.

ביום שישי התפרסמה בגלובס כתבה על הריכוזיות בשוק המשקאות הקלים, האם הייתם מגיבים בכזו שמחה אם "החברה המרכזית למשקאות קלים" הייתה עומדת מאחורי רשת הקפה החדשה? מה ההבדל?

השאר תגובה